CONTINGUTS
UNITATS DIDÀCTIQUES
Bloc I. FORMACIÓ DEL PLANETA TERRA. ASPECTES GEOLÒGICS.
Unitat 1: Origen de la Terra i del SIstema Solar
Unitat 2: Dinàmica interna de la Terra
Unitat 3: Dinàmica externa del planeta
BLOC II. ORIGEN DE LA VIDA. BIODIVERSITAT.
Unitat 4: Origen i evolució de la vida. Classificació dels organismes.
Unitat 5: Els organismes microscòpics.
Unitat 6: Els vegetals.
Unitat 7: Els animals invertebrats
Unitat 8: Els animals vertebrats
Tercer trimestre: HISTOLOGIA, CITOLOGIA I BIOQUÍMICA
Unitat 9: Els teixits
Unitat 10: La cèl.lula
Unitat 11. Les biomolècules
Unitat 12: Biotecnologia i genètica
DESCRIPCIÓ UNITATS DIDÀCTIQUES
Unitat 1: Origen de la Terra i del Sistema Solar
1. Origen del Sistema Solar. La Teoria Planetesimal. Formació de la Terra i de la Lluna.
2. L’estructura del planeta. Mètodes d’estudi de l’interior de la Terra.
3. L’estructura interna de la Terra: unitats dinàmiques i geoquímiques.
4. La mesura del temps. Mètodes d’estudi del passat terrestre. Els mètodes de datació.
5. Minerals i roques.
6. Els fòssils i la seua importància en l’estudi del nostre planeta.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació i diferenciació dels diversos tipus de roques.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Revisió a la vida i obra d’alguns estudiosos: Eratòstenes, Galileu, Copèrnic, Nicolas Steno i Mary Anning.
Unitat 2: Dinàmica interna de la Terra
1. Les plaques litosfèriques: característiques i límits. Relacions entre plaques. El moviment de les plaques i fenòmens geològics associats: sismicitat, vulcanisme i orogènesi.
2. La calor interna de la Terra: conducció i convecció. Conseqüències en la dinàmica interna de la Terra.
3. Origen i evolució dels oceans i els continents. El cicle de Wilson. Aspectes unificadors de la teoria de la tectònica de plaques.
4. El magmatisme i la teoria de la tectònica de plaques. Formació i evolució dels magmes. Les roques magmàtiques. Identificació de les roques magmàtiques.
5. El metamorfisme i la teoria de la tectònica de plaques. Els factors del metamorfisme. Les roques metamòrfiques. Identificació de les roques metamòrfiques.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Les roques ígnies i metamòrfiques. La seva identificació.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Manifestacions de la dinàmica interna
Unitat 3: Dinàmica externa del planeta
1. Reconeixement dels minerals petrogenètics més abundants, investigant les seves propietats i analitzant les seves aplicacions.
2. Els processos externs: meteorització, erosió, transport i sedimentació.
3. Els ambients sedimentaris i els processos sedimentaris.
4. Els sòls. Processos de formació. Importància de la seva conservació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Les roques sedimentàries i la seva identificació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Interpretació de mapes topogràfics, talls i mapes geològics senzills.
Unitat 4: Origen i evolució de la vida.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Manifestacions de la dinàmica interna
Unitat 3: Dinàmica externa del planeta
1. Reconeixement dels minerals petrogenètics més abundants, investigant les seves propietats i analitzant les seves aplicacions.
2. Els processos externs: meteorització, erosió, transport i sedimentació.
3. Els ambients sedimentaris i els processos sedimentaris.
4. Els sòls. Processos de formació. Importància de la seva conservació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Les roques sedimentàries i la seva identificació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Interpretació de mapes topogràfics, talls i mapes geològics senzills.
Unitat 4: Origen i evolució de la vida.
1. La Terra en l’etapa prebiòtica.
2. Del Fixisme a l’Evolucionisme. Darwin i altres científics rellevants.
3. Aparició dels primers microorganismes. La Teoria Endosimbiòtica.
4. Aparició dels organismes pluricel·lulars.
5. Zones biogeogràfiques o ecozones: ecosistemes terrestres i marins.
6. La diversitat dels éssers vius i el problema de la seva classificació.
7. Taxonomia. Criteris de classificació. Dels cinc regnes als 3 dominis.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: El Mediterrani. Endemismes de la nostra regió.
Unitat 5. Els organismes microscòpics.
1. Els organismes microscòpics. Classificació.
2. Característiques estructurals.
3. Nutrició i reproducció.
4. Els fongs: organismes microscòpics i macroscòpics.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Aplicacions en l’ús dels microorganismes.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de microorganismes.
Unitat 6: Els vegetals
1. Anatomia de les plantes
2. Nutrició vegetal. Absorció de nutrients, mecanismes de transport, intercanvi de gasos.
3. Nutrició autòtrofa. Fotosíntesi i respiració.
4. La reproducció en les plantes.
5. Estratègies d’adaptació de les plantes al medi.
6. Les plantes de les Comunitat Valenciana. Adaptacions, endemismes i espècies en perill.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Plantes i alimentació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de plantes. Dissecció i determinació.
Unitat 7: Els animals invertebrats
1. Característiques i classificació dels invertebrats
2. La nutrició als invertebrats: aparells digestiu, respiratori, excretor i circulatori
3. La reproducció als invertebrats
4. La relació als invertebrats: sistema nerviós i endocrí
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Porífers; Cnidaris; Nematodes, Platihelmints i Anèl·lids; Mol·luscs; Artròpodes i Equinoderms.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació d’invertebrats
Unitat 8: Els vertebrats
1. Característiques i classificació dels vertebrats
2. La nutrició als vertebrats: aparells digestiu, respiratori, excretor i circulatori
3. La reproducció als vertebrats: de l’ou a la placenta
4. La relació als vertebrats: sistema nerviós i endocrí. Dimorfisme sexual
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Cordats; Peixos; Amfibis; Rèptils; Mamífers
Unitat 9: Els teixits (histologia)
1.Nivells d’organització dels éssers vius. Diferenciació i especialització cel·lular. Teixits i òrgans.
2.Histologia vegetal: principals teixits i les seves funcions. Organografia vegetal bàsica.
3.Histologia animal: principals teixits i funcions. Organografia animal bàsica.
4.Observació, identificació i descripció de teixits animals i vegetals amb el microscopi òptic.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de mostres de teixits.
Unitat 10: La cèl·lula (citologia)
1. La cèl·lula com a unitat d’organització dels éssers vius
2. La Teoria Cel·lular
3. Cèl·lules procariotes i eucariotes
4. Els orgànuls i les seues funcions
5. El cicle cel·lular. La divisió cel·lular: fase M (Mitosi i Meiosi)
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de cèl·lules al microscopi òptic.
Unitat 11: Les biomolècules (bioquímica)
1. L’aigua i la seua importància per a la vida.
2. Les sals minerals.
3. Les biomolècules: estructura i funcions.
4. Metabolisme cel·lular: catabolisme i anabolisme.
5. De l’ADN a les proteïnes.
Unitat 12: Biotecnologia i genètica
1. El genoma humà
2. Les mutacions
3. Les malalties genètiques
4. Genètica mendeliana
5. Biotecnologia i enginyeria genètica
AVALUACIÓ I REVISIÓ DE L'APRENENTATGE
En aquesta assignatura fem la següent distribució percentual de les diverses competències en aquesta matèria per tal de fer un seguiment del grau de desenrotllament d'aquestes per part dels alumnes al llarg del curs.
En cadascuna de les activitats plantejades a l'aula la professora valorarà la consecució dels objectius en relació als criteris i instruments d’avaluació plantejats. La valoració es farà tenint present si l’alumnat ha assolit el nivell previst i, en aquest cas, en quin grau ho ha fet.
RÚBRIQUES D'AVALUACIÓ
Per a l’observació i l’avaluació del treball de l’alumnat utilitzarem diverses rúbriques autoavaluables que es facilitaran a l’alumnata abans de fer les diverses activitats.
3. Aparició dels primers microorganismes. La Teoria Endosimbiòtica.
4. Aparició dels organismes pluricel·lulars.
5. Zones biogeogràfiques o ecozones: ecosistemes terrestres i marins.
6. La diversitat dels éssers vius i el problema de la seva classificació.
7. Taxonomia. Criteris de classificació. Dels cinc regnes als 3 dominis.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: El Mediterrani. Endemismes de la nostra regió.
Unitat 5. Els organismes microscòpics.
1. Els organismes microscòpics. Classificació.
2. Característiques estructurals.
3. Nutrició i reproducció.
4. Els fongs: organismes microscòpics i macroscòpics.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Aplicacions en l’ús dels microorganismes.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de microorganismes.
Unitat 6: Els vegetals
1. Anatomia de les plantes
2. Nutrició vegetal. Absorció de nutrients, mecanismes de transport, intercanvi de gasos.
3. Nutrició autòtrofa. Fotosíntesi i respiració.
4. La reproducció en les plantes.
5. Estratègies d’adaptació de les plantes al medi.
6. Les plantes de les Comunitat Valenciana. Adaptacions, endemismes i espècies en perill.
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Plantes i alimentació.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de plantes. Dissecció i determinació.
Unitat 7: Els animals invertebrats
1. Característiques i classificació dels invertebrats
2. La nutrició als invertebrats: aparells digestiu, respiratori, excretor i circulatori
3. La reproducció als invertebrats
4. La relació als invertebrats: sistema nerviós i endocrí
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Porífers; Cnidaris; Nematodes, Platihelmints i Anèl·lids; Mol·luscs; Artròpodes i Equinoderms.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació d’invertebrats
Unitat 8: Els vertebrats
1. Característiques i classificació dels vertebrats
2. La nutrició als vertebrats: aparells digestiu, respiratori, excretor i circulatori
3. La reproducció als vertebrats: de l’ou a la placenta
4. La relació als vertebrats: sistema nerviós i endocrí. Dimorfisme sexual
TREBALL DE PRESENTACIÓ: Cordats; Peixos; Amfibis; Rèptils; Mamífers
Unitat 9: Els teixits (histologia)
1.Nivells d’organització dels éssers vius. Diferenciació i especialització cel·lular. Teixits i òrgans.
2.Histologia vegetal: principals teixits i les seves funcions. Organografia vegetal bàsica.
3.Histologia animal: principals teixits i funcions. Organografia animal bàsica.
4.Observació, identificació i descripció de teixits animals i vegetals amb el microscopi òptic.
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de mostres de teixits.
Unitat 10: La cèl·lula (citologia)
1. La cèl·lula com a unitat d’organització dels éssers vius
2. La Teoria Cel·lular
3. Cèl·lules procariotes i eucariotes
4. Els orgànuls i les seues funcions
5. El cicle cel·lular. La divisió cel·lular: fase M (Mitosi i Meiosi)
PRÀCTICA DE LABORATORI: Observació de cèl·lules al microscopi òptic.
Unitat 11: Les biomolècules (bioquímica)
1. L’aigua i la seua importància per a la vida.
2. Les sals minerals.
3. Les biomolècules: estructura i funcions.
4. Metabolisme cel·lular: catabolisme i anabolisme.
5. De l’ADN a les proteïnes.
Unitat 12: Biotecnologia i genètica
1. El genoma humà
2. Les mutacions
3. Les malalties genètiques
4. Genètica mendeliana
5. Biotecnologia i enginyeria genètica
AVALUACIÓ I REVISIÓ DE L'APRENENTATGE
En aquesta assignatura fem la següent distribució percentual de les diverses competències en aquesta matèria per tal de fer un seguiment del grau de desenrotllament d'aquestes per part dels alumnes al llarg del curs.
En cadascuna de les activitats plantejades a l'aula la professora valorarà la consecució dels objectius en relació als criteris i instruments d’avaluació plantejats. La valoració es farà tenint present si l’alumnat ha assolit el nivell previst i, en aquest cas, en quin grau ho ha fet.
RÚBRIQUES D'AVALUACIÓ
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Participació en l'assignatura (%)
|
EXÀMENS I PROVES ESCRITES
|
50
|
ACTIVITATS PERSONAS (QUADERN) I EN GRUP
|
50
|
Per a l’observació i l’avaluació del treball de l’alumnat utilitzarem diverses rúbriques autoavaluables que es facilitaran a l’alumnata abans de fer les diverses activitats.
Competència
|
Participació en l'assignatura (%)
|
CCL: COMPETÈNCIA EN COMUNICACIÓ LINGÜÍSTICA
|
5
|
CMCT: COMPETÈNCIA MATEMÀTICA, EN CIÈNCIA I TECNOLOGIA
|
70
|
CD: COMPETÈNCIA DIGITAL (5%)
|
5
|
CAA: APRENDRE A APRENDRE
|
5
|
CSC: COMPETÈNCIA SOCIAL I CÍVICA
|
5
|
SIEE: SENTIT D’INICIATIVA I ESPERIT EMPRENEDOR
|
5
|
CEC: CONSCIÈNCIA I EXPRESSIONS CULTURALS
|
5
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada